طرز تهيه و ارزش تغذيه‌اي رولت مرغ


 

نويسنده:سارا حسنلو




 
وقتي صحبت از مرغ و غذاهاي تهيه‌شده با آن به ميان مي‌آيد، همه تكه‌هاي آب‌پز يا سرخ‌شده مرغ را به ياد مي‌آورند كه در كنارش چند برش از سبزيجات مختلف بخارپز هم هست. اين منبع پروتئيني، جايگزين مناسبي براي گوشت قرمز است اما تنها تنوع بخشيدن به طعم آن مي‌تواند زمينه مصرف مداوم‌اش را فراهم کند. رولت مرغ يكي از همين زمينه‌سازهاست كه در این مقاله با آن بیشترآشناتر می شويد.

مواد لازم (براي 4 نفر)

سينه مرغ چرخ شده

500گرم

800 کيلوکالري

سماق

3 قاشق غذاخوري

صفر

زنجبيل

نصف قاشق‌چاي‌خوري

صفر

جعفري خرد شده

1 ليوان

25 کيلوکالري

فلفل دلمه‌اي قرمز

1 ليوان

25 کيلوکالري

آرد سوخاري

3 قاشق غذاخوري

80 کيلوکالري

نمك و فلفل سفيد

به ميزان دلخواه

صفر

روغن سرخ‌کردني

5 قاشق غذاخوري

450 کيلوکالري

طرز تهيه
 

ابتدا مرغ را با زنجبيل، نمك و فلفل سفيد خوب ورز دهيد تا حالت چسبندگي پيدا كند. سپس به اندازه يك نارنگي از آن برداشته و روي يك نايلون به صورت يك مستطيل در ابعاد 12× 10 در آوريد. بعد، روي آن را با سماق پوشانده و جعفري‌هاي خرد شده را اضافه كنيد. دست آخر، روي لبه مستطيل ايجاد شده، يك برش فلفل‌دلمه‌اي را كه به صورت باريك قطعه‌قطعه كرده‌ايد، قرار داده و آن را لوله كنيد؛ دو كناره را نيز بسته و نهايتاً در آرد سوخاري بغلتانيد و در كمي ‌روغن سرخ كنيد.

اين غذا تقريباً 1400 كيلوكالري انرژي دارد كه در صورت سرخ كردن 10 قطعه رولت مرغ، هريك 140 كيلوكالري انرژي خواهد داشت و اگر با نان خورده شود ميزان كالري دريافتي به 300 كيلوكالري هم خواهد رسيد.خواص گوشت مرغ
اين منبع پروتئيني و البته كم‌چرب، گزينه‌اي مناسب براي تأمين نيازهاي روزانه كساني است كه به دلايل مختلف بهتر است از گوشت قرمز كمتري استفاده كنند. هر 30 گرم گوشت مرغ يك واحد و هر نصف سينه مرغ 3 واحد گوشت تلقي مي‌شود كه مي‌تواند به تأمين 2 تا 3 واحد توصيه‌شده از اين گروه غذايي کمک کند. نكته ارزشمندي كه در اين غذا به چشم مي‌خورد استفاده از گوشت چرخ‌كرده مرغ است. به اين ترتيب، هم گوشتي كم‌چرب‌تر از گوشت قرمز را استفاده كرده‌ايد و هم تنوعي به برنامه غذايي‌تان داده‌ايد اما فراموش نكنيد كه اين گوشت، آهن چنداني ندارد. پس اگر هدف‌تان از خوردن گوشت مرغ آهن است چه بهتر که گوشت قرمز يا گوشت شترمرغ را انتخاب كنيد كه مملو از اين ماده معدني هستند. پيشنهاد ديگر، مخلوط کردن گوشت چرخ کرده با گوشت مرغ و سوياي چرخ شده است؛ البته با نسبت‌هاي مساوي.

خواص جعفري
 

به نظر شما روزانه چند واحد سبزي بايد خورد؟ تقريباً 3 تا 4 واحد؛ كه البته بهتر است از انواع تازه و فصل باشند. در اين ميان، سبزيجات برگ‌سبز تيره مي‌توانند انتخابي مناسب باشند. آنها منبع بتاكاروتن، منيزيم و از همه مهم‌تر، فيبر هستند. به علاوه، تا حدودي نيز آب دارند. بنابراين انتخابي مناسب در اين روزهاي گرم تابستاني به حساب مي‌آيند. يادتان باشد كه هر چه اين سبزيجات سبزتر باشند ميزان منيزيم موجود در آنها بيشتر خواهد بود و دريافت مقدار مورد نياز اين ماده معدني به استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها كم كرده و توليد انرژي را تسهيل مي‌كند و از همه مهم تر موجب گشاد شدن شريان‌ها مي‌شود. به اين دليل است كه در صورت كمبود منيزيم فرد با علايمي ‌مانند گرفتگي عضلات، افسردگي، بي‌اشتهايي، بي‌نظمي‌ در ضربان قلب، افزايش چربي خون و تجمع آب در بدن و افزايش فشارخون روبه‌رو خواهد شد. به اين دليل كساني كه فعاليت جديد ورزشي دارند، باردار هستند و نوجوان‌اند، داروهاي ادرارآور استفاده مي‌كنند و شيمي‌درماني مي‌شوند بايد از منابع اين ماده معدني بيشتر استفاده كنند.

خواص زنجبيل
 

اين ادويه تند و خوش‌طعم‌كننده مواد غذايي، بهترين گزينه براي كساني است كه حالت تهوع دارند و يا از نشانگان حركت رنج مي‌برند. منظور، افرادي است كه به محض نشستن و حرکت در ماشين يا هر وسيله نقليه‌اي به سرگيجه و تهوع دچار مي‌شوند. اين ادويه در صورتي كه تازه‌اش به مصرف برسد داراي مقداري ويتامين و املاح است، اما مقادير مصرف آن آن‌قدر كم است كه نمي‌توان مصرف اين ادويه را راهي براي تأمين نياز روزانه مواد مغذي به حساب آورد. البته همين مقدار كم زنجبيل، حالت تهوع و استفراغ افرادي را كه در ابتداي صبح (به خصوص خانم‌هاي باردار) با اين مشکلات رو‌به‌رو مي‌شوند برطرف مي‌كند.

همراه اين غذا
 

اين غذا به همراه نان ميل مي‌شود و البته چه بهتر كه اين نان از نوع سبوس‌دار باشد. در ضمن، مصرف انواع سبزيجات تازه به همراه آن زمينه جذب مواد معدني موجود در اين غذا را بالا خواهد برد. بنابراين خوردن يك پيش‌دستي سالاد سبزيجات فصل و يا سبزي خوردن يك عادت غذايي خوب تلقي مي‌شود.

اگرچربي خون داريد
 

بهتر است از آرد سوخاري مصرفي در اين غذا فاكتور گرفته و رولت‌هاي‌تان را به جاي سرخ كردن در فر قرار دهيد. به اين ترتيب هم برشته خواهند شد و هم روغني براي تهيه‌شان مصرف نمي‌شود. نكته ديگر استفاده بيشتر از سبزيجات برگ سبز تيره در ميان رولت‌هاست تا به اين ترتيب ميزان سبزي مصرفي در وعده افزايش يابد.

اگرفرزندتان بدغذاست
 

اين غذا يك انتخاب مناسب براي بيشتر بچه‌هاست؛ چون هم سرخ‌شده است و هم مي‌توان آن را با كمي ‌سس گوجه‌فرنگي (البته از نوع خانگي) و حتي تعدادي سيب‌زميني سرخ كرده ميل كرد. بررسي‌ها نشان داده‌اند كه بچه‌ها غذاهاي سوخاري شده را با كمي‌سيب‌زميني سرخ‌كرده بيشتر مي‌پسندند و به اين ترتيب كمبود وزن‌شان جبران خواهد شد.
منبع: www.salamat.com